Leuker kunnen ze het niet maken

Volgens een woordvoerder is het in januari bij de Belastingdienst altijd drukker dan normaal, maar is het dit jaar nog erger.

Wie partneralimentatie ontvangt, betaalt daar belasting over. Het per jaar verschuldigde bedrag wordt in elf maandelijkse termijnen van je rekening afgeschreven. Daar is niets ingewikkelds aan. Bij de voorlopige aanslag voor het nieuwe jaar gaat de Belastingdienst uit van de situatie in het jaar ervoor. Ook dat is redelijk simpel. Het wordt pas lastig, als de hoogte van de alimentatie wijzigt. Vooral voor de Belastingdienst.

Omdat 2014 er qua alimentatie anders zal gaan uitzien, stuur ik begin januari een wijzigingsverzoek naar de Belastingdienst. Twee weken later valt er een blauwe envelop in de bus. Tot mijn verbazing zie ik dat het een voorlopige aanslag voor de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet betreft, gebaseerd op mijn inkomen in 2013. Niks wijziging verwerkt, dus. Ik pak de telefoon en een strenge stem vertelt me dat de wachtrij zeer lang is. Desondanks krijg ik een keuzemenu te horen. Ik kies nummer vier, daarna drie en tot slot twee. ‘De wachtrij is op dit moment te lang, de verbinding wordt binnen enkele seconden verbroken,’ wordt mij vervolgens meegedeeld.

Ik laat me niet zomaar afschepen, dus kies ik het nummer nogmaals en toets ik onmiddellijk vier, drie en twee in. De verbinding wordt zonder pardon opnieuw verbroken. Elke tien minuten probeer ik het opnieuw, totdat ik bijna van mijn stoel val doordat een vriendelijke mevrouw vraagt wat ze voor me kan doen. Ik leg uit wat er aan de hand is en zij reageert heel laconiek: ‘Ja, dat kan kloppen. Het duurt een week of acht voordat alle wijzigingen zijn verwerkt. Maar ik zie dat er al een nieuwe voorlopige aanslag voor u klaar ligt. Die ontvangt u binnenkort.’

Binnenkort blijkt twee dagen later al te zijn. Ik vind drie blauwe enveloppen op de mat. In de eerste zit de nu correcte aanslag, in de tweede een foutieve voorlopige aanslag inkomstenbelasting en in de derde … de gecorrigeerde belastingaanslag. Pure verspilling van tijd, energie en geld, vind ik. Nu blijkt dat half Nederland foutieve aanslagen heeft ontvangen en naar aanleiding daarvan de Belastingtelefoon bestormt, vraag ik me af of de slogan van de Belastingdienst niet ingekort zou moeten worden. Leuker kunnen ze het inderdaad niet maken en makkelijker … evenmin.

4 gedachten over “Leuker kunnen ze het niet maken”

  1. Goede slotzin en blij dat ik niets meer met de Nederlandse belastingdienst te doen heb hier in België. Ik heb me ook heel vaak geërgerd!

  2. Wij moeten ook de inkomstenbelasting vooruit betalen (geschat). Meestal automatisch. Afgelopen week lagen er vier blauwe enveloppen met machtigingsformulieren en ook nog eens vier blauwe antwoordenveloppen op de mat…. En dan die brieven waarin ze melden dat ze voortaan geen papieren btw-aangifteformulier meer sturen, maar wel (in weer een andere blauwe envelop) een aangiftemelding. Ik krijg geregeld 6-8 blauwe enveloppen per week. Ik ben er al bijna niet meer bang voor, zo vaak bevatten ze loze boodschappen.

  3. Ja, raar hè? Melden dat ze m.i.v. 2014 minder papier zullen versturen en ondertussen alleen maar meer papierverspilling toepassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.